Наукові розробки кафедри

Досягнення кафедри інформаційних систем та технологій

Кафедра створена наказом ректора від 12.12.2017 року. Ціллю створення кафедри є підготовка фахівців у новій та перспективній сфері інформаційних технологій в напрямку «Інтернет речей» (Іnternet of Things).

У складі кафедри працюють доктори та кандидати наук які є фахівцями у сфері інформаційних технологій. Завідувач кафедри Лауреат Державної премії Верховної Ради України у галузі фундаментальних і прикладних досліджень та науково-технічних розробок (2013 рік), нагороджений відзнакою «Відмінник освіти України» (2015 рік), д.т.н., професор Білощицький Андрій Олександрович. На кафедрі працює сертифікований міжнародною компанією  Cisco к.т.н., доцент Палій Сергій Володимирович.

На кафедрі за короткий час існування співробітниками булу досягнуто ряд успіхів таких, як співпраця зі ІТ-компаніями (Brain; Engler; Luxoft; Qatestlab; Wargaming; Samsung; Cisco; Oracle; <epam>) які консультують в якому напрямку необхідно розвивати навчальні дисципліни, щоб ці знання були актуальними в реальному секторі інформаційних технологій, тобто фахівці яких ми готуємо були готовим працівниками в ІТ-секторі. Також ми співпрацюємо з Всеукраїнською громадською організацією «Українська асоціація фахівців інформаційних технологій» та Всеукраїнською громадською організацією «Інформаційні технології України» які допомагають нам знаходити партнерів для проведення ІТ-конкурсів та міжнародних ІТ-заходів.

При плідній співпраці з ІТ-компанією «IT-lynx» співробітники кафедри виконують та впроваджують спільні проекти такі, як «Створення системи телематики рухомих об’єктів», «IT-lynx «SMART HOUSE», «Інтернет речей в аграрному секторі» та інші. Деякі  проекти розглянуті нижче.

Завдяки зусиллям співробітників, а саме к.т.н, доценту Палію С.В. кафедри інформаційних систем та технологій (ІСТ) факультет інформаційних технологій Київського національного університету імені Тараса Шевченка було зареєстровано в програмах Мережевої академії Cisco та Oracle Academy.

1Навчальна програма Академії Cisco охоплює широкий перелік тем – від основ організації та обслуговування мереж до більш складних понять ІТ, таких як мережева безпека, використання складних інструментів пошуку та усунення несправностей. Особливо корисно для студентів кафедри ІСТ наявність серед навчальних курсів Академії Cisco цілої низки дисциплін присвячених Інтернету речей (IoT). Майбутні фахівці отримали змогу дізнатись про найновіші розроби від одного з лідерів галузі.

Мережева академія Cisco використовує систему керування навчанням, яка поєднує заняття з викладачами, використання онлайн-контенту та практичні роботи. Навчальні курси академії Cisco не тільки надають студентам найактуальніші теоретичні знання, а ще й допомагають підготуватися до галузевої сертифікації, розпочати та вибудувати кар’єру, допомагають здобути вищу освіту в сфері інформаційних систем, комп’ютерних наук та комп’ютерної інженерії.

2Oracle Academy пропонує студентам ресурси для вивчення інформаційних технологій, що дозволяють розширити знання, відпрацьовувати навички, впроваджувати інновації і таким чином отримати конкурентні переваги в технологічних сферах. Комплексні навчальні плани, розроблені професійними викладачами, доступні виключно для інституціональних учасників Oracle Academy.

В рамках навчальних курсів Oracle Academy студенти ФІТ отримали безкоштовний доступ до таких технологій: Oracle iLearning, Oracle Application Express (APEX), Oracle SQL Developer Data Modeler, а також різноманітних середовищ розробки для Java. На семінарах, присвяченим середовищам Alice і Greenfoot і курсах Java Fundamentals та Java Programming використовуються різні безкоштовні середовища розробки для Java (JDE). Студенти мають можливість встановлювати середовища JDE локально на свої комп’ютери. Також студенти мають можливості використовувати інше програмне забезпечення компанії Oracle.

Після закінчення навчальних курсів Академії Cisco та Oracle Academy та успішної здачі фінальних екзаменів, студенти отримують не тільки записи в залікову книжку, а ще й сертифікат про закінчення відповідних курсів від загальновідомих лідерів в царині Інформаційних технологій.

3Співробітниками кафедри інформаційних систем та технологій на базі факультету вперше в Києві було проведено (та заплановано щорічне проведення на майбутнє) Всесвітній конкурс зі створення комп’ютерних ігор Global Game Jam (GGJ), на якому зібралися розробники зі всієї Україні.

Global Game Jam за час свого існування став однією з найважливіших подій року в ігровій індустрії. Щороку в останні вихідні січня тисячі ентузіастів і профі ігробудівництва збираються, щоб провести 48 годин в атмосфері інновацій, співпраці і експериментів. Саме так звучить гасло цього найбільшого міжнародного хакатону, який лише у 2018 році зібрав понад 40000 учасників на семи сотнях майданчиків в 100 країнах світу. Додаткова інформація за посиланнями https://ggj.knu.uahttps://globalgamejam.org;

4

Історія конкурсу

Всесвітній рух Global Game Jam було засновано у 2008 році у місті Сан-Франциско, США. З того часу він охопив 100 країн світу та залучив десятки тисяч учасників.

5Перший GGJ був проведений з 30 січня по 1 лютого 2009 року в 53 локаціях по всій земній кулі. Під час джему, 1650 учасники створили 370 ігор.
Другий GGJ відбувся у 2010 році у 138 локаціях, і в результаті 4300 учасників створили 900 ігор.
GGJ 2011, який проходив 28-30 січня, зібрав 6500 учасників на 169 сайтах, які вже створили понад 1500 ігор.
У 2012 році GGJ відбувся 27-29 січня з 10684 учасниками в 242 локаціях по всьому світу (47 країн). Тоді було створено 2209 ігор. Згідно з прес-релізом від 2 березня 2012 року, Global Game Jam визнаний найбільшим конкурсом зі створення ігор у світі за версією Книги рекордів Гіннеса.
GGJ 2014 був проведений 24-26 січня з більш ніж 485 офісами в 73 країнах.
GGJ 2015 проходив з 23 по 25 січня з 518 зареєстрованими сайтами в 78 країнах.
У 2016 році Global Game Jam зібрав у світі понад 37000 учасників, які створили 6866 ігор.

Учасники

6Учасником Global Game Jam може стати будь яка зацікавлена людина. Учасники можуть бути різного рівня професійності і бути фахівцями в різних областях. Кожен може взяти участь – будь-то професійний розробник ігор, педагог, художник, дизайнер, чи просто особа, що цікавиться розробкою ігор.  Можна працювати у команді будь-якого складу чи наодинці, використовувати будь-які інструменти чи технологію (навіть можна розробити не комп’ютерну, а настільну гру). Головне – створити гру протягом відведеного на хакатон часу та поділитися її кодом на офіційному сайті.

Наукова робота кафедри ІСТ

На кафедрі під керівництвом завідувача кафедри, професора Білощицького А.О. ведуться наукові дослідження з таких науково-практичних напрямків, як розробка методів та моделей побудови систем «Інтернету речей», розробка методів інформаційно-аналітичної системи рейтингів суб’єктів освітнього простору, розробка моделей та методів пошуку неповних дублікатів для побудови системи «Антиплагіат» та інші.

7

Розроблена за участю впівробітників кафедри ІСТ технологія «Інтернету речей» SmartHouse забезпечує безпеку, ресурсозбереження та комфорт для всіх користувачів з можливістю віддаленого управління та моніторингу. Також технологія здатна розпізнавати виключні ситуації, що відбуваються в будівлі або у житловому комплексі, і відповідним чином на них реагувати: одна з систем може здійснювати управління поведінкою інших систем за заздалегідь виробленим алгоритмам. Крім того, від автоматизації декількох підсистем забезпечується синергетичний ефект для всього комплексу. У випадку використання технології для житлових та комерційних приміщень забезпечується злагоджена робота системи опалення та кондиціонування, а також контроль факторів, що впливають на необхідність включення або відключення зазначених систем. У такому випадку виключається необхідність користуватися кількома пультами при перегляді ТБ, десятками вимикачів при управлінні освітленням, окремими блоками при управлінні вентиляційними і опалювальними системами, а також системами відеоспостереження та охоронної сигналізації.

Під керівництвом завідувача кафедри ІСТ професора Білощицького А.О. було розроблено та активно впроваджується система перевірки ступеню унікальності наукових робіт «Антиплагіат»

Створена колективом вчених система «АНТИПЛАГІАТ» дозволяє ідентифікувати або знаходити так звані неповні дублікати або збіги (плагіат) у електронних документах, що містять текст, малюнки таблиці та математичні формули.
Неповні дублікати або збіги – це фрагменти документів, які мають дубльований вміст даних визначеного типу (графічні дані, таблиці, числові дані, математичні формули тощо), але не є повністю дублікатами один одного. Під ідентифікацією або пошуком неповних дублікатів розуміємо одну з задач кластеризації, в якій визначаються документи, що є подібними в межах визначеного кластеру.

Наукові дослідження авторів проекту ґрунтуються на ряді гіпотез та припущень, які були перевірені шляхом моделювання та практичних експериментів. Зокрема встановлено, що кількість модифікацій, які можливо зробити з даними різного типу (текстовими, зображеннями, математичними формулами, таблицями), при яких вони не втратять свою початкову наукову вагу або зміст, є доволі обмеженою величиною.

8

Тому такі модифікації можна передбачити і виконати аналіз не лише оригінальних даних, а й їх можливих модифікованих копій. Точністю і повнотою вибірки можна керувати, розширюючи або звужуючи коло можливих модифікацій та ступінь їх впливу на вихідні дані. Крім того, виконавши аналіз всіх можливих модифікацій та маючи початкові дані, можливим стає створення моделей подання інформації, які були б нечутливі до модифікацій початкових даних. Даний підхід дозволив отримати хороші результати для пошуку саме неповних дублікатів, а не просто схожих даних. Розроблено спеціальні методи, які лягли в основу створеної системи «АНТИПЛАГІАТ». На рисунку нижче зображено, як система знаходить неповний дублікат тексту в документі, що перевіряється на плагіат з виділенням фрагментів, які співпадають.

На відміну від існуючих подібних систем, науковцями було реалізовано пошук плагіату в рисунках, графіках, схемах та діаграмах. Розроблено нові методи попередньої обробки зображень, що включають в себе визначення загального кута повороту, створення модифікованих копій та методу знаходження дублікатів шляхом перебору всіх можливих модифікацій. В системі також реалізовано методи знаходження неповних дублікатів у математичних формулах та таблицях, що раніше не було реалізовано в подібних системах пошуку плагіату.

Крім того, в системі реалізовано структуру доступу для різних рівнів користувачів, а також створено персональні кабінети для зручності ведення роботи, що дозволило вести детальну статистику подій.

9

За результатами роботи система генерує різноманітні звіти, які представлені на рисунках нижче: відображення фрагментів текстів, що мають подібності. Відображення інформації про загальний відсоток унікальності, цитувань, відсоток запозичень (плагіат), розподіл неповних дублікатів у тексті документа, наявність неповних дублікатів в зображеннях, таблицях та формулах.

В цілому результати наукового дослідження можуть бути використані:

У вищих навчальних закладах:

  • перевірка дипломних та курсових робіт на предмет плагіату;
  • перевірка рефератів для запобігання повторної здачі робіт.

В спеціалізованих вчених радах:

  • перевірка докторських та кандидатських дисертацій з метою виявлення збігів з фрагментами існуючих в базі дисертацій та надання цієї інформації експертам для подальшої експертизи;

В фахових виданнях:

  • перевірка статей на наявність плагіату або запозичених цитат без посилання;
  • аналогічна перевірка монографій.

10

11

Візуалізація інформації про результат перевірки документа на наявність неповних дублікатів

Для науковців:

  • пошук першоджерела або авторства для текстів, що розповсюджуються без таких даних;
  • перевірка власної роботи для пошуку використаних цитат з інших робіт без вказаних посилань.

Розроблена система наразі використовується в тестовому режимі в Київському національному університеті будівництва і архітектури, а також на стадії підписання договір про співпрацю та використання системи «АНТИПЛАГІАТ» в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка.

За участю вчених кафедри ІСТ відбувається розробка методів інформаційно-аналітичної системи рейтингів суб’єктів освітнього простору

Для забезпечення ефективного функціонування організацій освітньої сфери в сучасних умовах необхідно, в першу чергу, удосконалити систему управління цими організаціями. Таке удосконалення пов’язано з необхідністю використання сучасних методологій управління при реалізації практично всіх видів діяльності: наукової, навчальної, організаційної тощо.

12

Розроблено методи комплексного оцінювання результатів діяльності суб’єктів освітніх середовищ, зокрема вищих навчальних закладів, на основі розрахунку узагальненого об’єму m-симплекса, вершинами якого є оцінки діяльності вищих навчальних закладів за різними категоріями. Дана система була розроблена на Замовлення Міністерства освіти і науки України для оцінки діяльності науковців кафедр у склад якої входять ці науковці факультету у склад якої входять кафедри університету у склад якого входять факультети та інші структурні підрозділи і в результаті оцінити університети в масштабах України.

Comments are closed.